Microsoft ha perso 8 miliardi con Nokia e licenzierà altri 1.850 dipendenti

Giuseppe Tripodi
Giuseppe Tripodi Tech Master
Microsoft ha perso 8 miliardi con Nokia e licenzierà altri 1.850 dipendenti

La scorsa settimana Microsoft ha venduto la propria divisione mobile a FIH Mobile, sussidiaria di Foxconn, che produrrà feature phone a marchio Nokia. Per quanto riguarda gli smartphone, il marchio dell'azienda verrà utilizzato da una nuova società finlandese, chiamata HMD Global e guidata da un ex dirigente Nokia.

Tuttavia, queste operazioni hanno avuto prevedibili ripercussioni sui dipendenti: con l'acquisizione di Nokia, che costò 7,2 miliardi di dollari, Microsoft prese con sé 25.000 dipendenti della società. Nel corso degli anni, man mano che Windows Phone si avviava verso il declino, ne licenziò diversi e, ancora una volta, l'azienda di Redmond si accinge a tagliare posti di lavoro che non le sono più necessari.

[sentence_dx]Microsoft licenzierà 1.850 dipendenti entro la fine dell'anno[/sentence_dx]

Entro la fine dell'anno perderanno il proprio impiego 1.850 dipendenti, di cui 1.350 solo nella sede finlandese (come anticipato) e 500 nel resto del mondo.

Snocciolando un po' di altre cifre, Microsoft ha perso 8 miliardi di dollari in questo "esperimento" con Nokia, che già dall'inizio non prometteva molto.

All'epoca, l'acquisizione fu seguita dall'ex amministratore delegato Steve Ballmer, mentre l'attuale CEO Satya Nadella non ha mai creduto troppo nel business degli smartphone, settore su cui Microsoft è probabilmente arrivata troppo tardi.

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Quale sarà il futuro di Windows 10 Mobile, quindi? Difficile dirlo, ma è evidente che la linea Lumia è morta, mentre un Surface Phone sembra essere ancora nell'aria, come lascia intendere la lettera inviata da Terry Myerson, dirigente a capo della divisione Windows e devices. Nell'appello ai dipendenti, che trovate in fondo, Myerson parla di "great new devices" e Universal apps, che da sempre sono uno dei punti su cui Microsoft sta spingendo molto per promuovere il suo sistema operativo desktop e mobile.

Team,

Last week we announced the sale of our feature phone business. Today I want to share that we are taking the additional step of streamlining our smartphone hardware business, and we anticipate this will impact up to 1,850 jobs worldwide, up to 1,350 of which are in Finland. These changes are incredibly difficult because of the impact on good people who have contributed greatly to Microsoft. Speaking on behalf of Satya and the entire Senior Leadership Team, we are committed to help each individual impacted with our support, resources, and respect.

For context, Windows 10 recently crossed 300 million monthly active devices, our Surface and Xbox customer satisfaction is at record levels, and HoloLens enthusiasts are developing incredible new experiences. Yet our phone success has been limited to companies valuing our commitment to security, manageability, and Continuum, and with consumers who value the same. Thus, we need to be more focused in our phone hardware efforts.

With this focus, our Windows strategy remains unchanged:

  1. Universal apps. We have built an amazing platform, with a rich innovation roadmap ahead. Expanding the devices we reach and the capabilities for developers is our top priority.
  2. We always take care of our customers, Windows phones are no exception. We will continue to update and support our current Lumia and OEM partner phones, and develop great new devices.
  3. We remain steadfast in our pursuit of innovation across our Windows devices and our services to create new and delightful experiences. Our best work for customers comes from our device, platform, and service combination.

 

At the same time, our company will be pragmatic and embrace other mobile platforms with our productivity services, device management services, and development tools -- regardless of a person's phone choice, we want everyone to be able to experience what Microsoft has to offer them.

With that all said... I used the words "be more focused" above. This in fact describes what we are doing (we're scaling back, but we're not out!), but at the same time I don't love it because it lacks the emotional impact of this decision. When I look back on our journey in mobility, we've done hard work and had great ideas, but have not always had the alignment needed across the company to make an impact. At the same time, Ars Technica recently published a long story documenting our journey to create the universal platform for our developers. The story shows the real challenges we faced, and the grit required to get it done. The story closes with this:

"And as long as it has taken the company, Microsoft has still arguably achieved something that its competitors have not... It took more than two decades to get there, but Microsoft still somehow got there first."

For me, that's what focus can deliver for us, and now we get to build on that foundation to build amazing products.

Terry